2019. július 17.

Veszélyes lehet az AWEI vésztötője

Hét hónapja 3 db AWEI P83K típusú power bankot rendeltem a Telekomtól. A vésztöltők rendeltetésszerűen voltak használva, hőhatásnak, közvetlen napsütésnek, külső behatásnak nem voltak kitéve. Ennek ellenére az elmúlt napokban két készülék magától szétvált, mivel a bennük lévő akkumulátor veszélyes mértékben felpúposodott szétnyomva ezzel a készülékházat.

AWEI P83K power bank felpúposodva

A problémát jeleztem a forgalmazó Muzix Group Kft-nek, valamint az értékesítő Magyar Telekom Nyrt-nek.


A forgalmazó rövid időn belül válaszolt:

"Az adott termékeket is ide számítva, az Awei meghibásodási gyakorisága 1 ezrelék környékén jár, mely igen jónak mondható. Mivel műszaki cikkekről van szó, ezek statisztikailag kimutathatóan bizonyosan meghibásod(hat)nak. Ennek kezelésére szolgál a szavatosság, a garancia intézménye. Az, hogy az Ön használatában ilyen gyorsan és ennyi készülék lett hibás, az nem statisztikai meghibásodási gyakoriság, amelynek bizonyára oka van. Mi sajnos nem látunk rá a használati szokásokra, vagy egyéb olyan tényezőkre, amelyek negatívan befolyásolhatták a készülék működését, élettartamát, de a statisztika pont a meghibásodásokból épül fel. Az azonban bizonyos, hogy ezek a termékek csak annyira veszélyesek, amennyire minden egyéb Lítium- polimer, vagy Lítium -ion alapú akkumulátor. Ezek tűz-, és robbanásveszélyesek, amennyiben magas hőnek teszik ki , vagy tűzbe dobják. Ez a technológia sajátossága és bizonyára emlékszik, hogy egy-két éve egy neves mobiltelefongyártó volt kénytelen kivonni készülékeit a piacról, a készülékek öngyulladása okán. 

Itt ez nem fenyeget, jeleznem kell, hogy se nem tűz, vagy robbanásveszélyesek de a felpúposodott készülékek tönkrementek, valamilyen oknál fogva. Ezt okozhatja a szélsőségesen forró időjárás során az autóban hagyott termék, vagy az, ha az indokoltnál hosszabb ideig hagyják a töltőn, esetleg ezt rendszeresen ismételve. Ez nem ajánlott, jóllehet ettől nem megy tönkre biztosan, csak növeli a meghibásodás valószínűségét. 

A termékek szavatosság keretében cserélésre kerülnek, ha a vásárlás fél éven belül történt és amennyiben a bruttó beszerzési ár nem érte el a 10.000.-FT-ot. A 10.000.-FT-os érték felett a termékek 12 hónapig kerülnek automatikusan javításra, vagy cserére. Az időtartamokon kívüli időben szavatosság abban az esetben érvényesíthető, ha a fogyasztó bizonyítani tudja, hogy a hiba, vagy anyagminőségi probléma a megvásárlás pillanatában fennállt! (az érvényes hazai szabályozók szerint járunk el minden esetben) 

A javaslatom a következő: 

Amennyiben a készülékeket 10000.-Ft alatti értéken vásárolta és számlával és/vagy garancialevéllel tudja igazolni, hogy a készülék fél éven belüli, úgy a vásárlás helyszínén kicserélhetik Önnek. (Telekom adott üzlete) A mennyiben azonban a készülékek 10000.-Ft érték felett vannak, akkor 12 hónapig teheti meg ugyanezt! Amennyiben esetleg kicsúszott a garanciából, úgy mi, a forgalmazó importőr egyedi, jelentős ügyfélpolitikai kedvezményt érvényesítünk Önnek ilyen, vagy egyéb választott új termékeinkre."

A forgalmazó válasza nem igazán volt kielégítő számomra. A méltányosságból felajánlott 30% ügyfélpolitikai kedvezményt nem kívánom érvényesíteni, mivel jelenleg a piacon kapható, jóval nagyobb háttérrel rendelkező, azonos kategóriájú eszközök (pl. Xiaomi, Adata, Asus, stb.) kedvezmény nélkül is közel feleannyiba kerülnek listaáron mint a problémás AIWEI termékek.

Felduzzadt akkumulátor az AWEI P83K-ban

Időközben a komótos Telekom válasza is megérkezett, amely leginkább a szokásos lerázásnak tűnik:

"Köszönjük, hogy levelével ügyfélszolgálatunkhoz fordult. 

Sajnálattal tájékoztatjuk, hogy leveléhez semmilyen csatolmány nem érkezett. 

Továbbá tájékoztatjuk, hogy amennyiben panaszt szeretne tenni, a lentebbi linkeken tájékozódhat annak folyamatával kapcsolatban. 

Kérjük, ügyeljen rá, hogy írjon nekünk felületünkön, leveléhez nem tud csatolmányt kapcsolni, így javasoljuk, hogy e-mail címünkre írjon levelet. Mely az u...@telekom.hu 

Megfontolandó a készülék gyártójával is felvenni a kapcsolatot, mivel a Magyar Telekom nyrt. nem gyártja, csak közvetíti a bizonyos készülékeket. 

Ide Kattintva talál információkat azzal kapcsolatban, hogyha valamilyen észrevétele, illetve panasza van. 

A panasztételi jogával kapcsolatban Ide Kattintva tájékozódhat. A panasztétel folyamatával kapcsolatban, Ide Kattintva talál további információkat. 

Bízunk abban, hogy válaszunkkal a segítségére lehettünk! Együttműködését köszönjük!"

Csatoltam a Telekomnak a képet, mivel a webes felületen erre nem volt lehetőség, majd újra elküldtem a problémát e-mailben. Eddig válasz nem érkezett. Felkerestem a Facebook oldalukat, ott is jeleztem a problémát. Kiderült, hogy nem egyedi eset (nyilván), az egyik ismerősöm AWEI eszközével ugyanez történt.

Mivel nem akartam, hogy esetleg kigyulladjon vagy felrobbanjon az akkumulátor, ezért a szétnyomott eszközből azokat eltávolítottam. Ekkor ért a meglepetés, hogy a 10.000 mAh-val jelölt eszközben csupán 8.000 mAh jelölésű akkumulátor van, amely eleve a fogyasztó megtévesztésének gyanúját veti fel. Sajnos a power bank kapacitása ezt korábban is tükrözte.

8.000 mAh kapacitású akkumulátor 10.000 mAh helyett

Ezúton gratulálok a Telekomnak a gyors és célravezető ügyintézéshez! Értem én, hogy fél év a jótállás, de az mégsem helyénvaló, hogy ezt követően veszélyessé válik az eszköz és az értékesítő és a forgalmazó is mossa kezeit ahelyett, hogy megvizsgálná a terméket - elkerülve ezzel az esetleges későbbi vásárlói panaszokat, problémákat.